הרשמה לניוזלטר

נגישות

מאת: דנה בירן - פוטותרפיסטית ומנחה ראשית ובעלים בשלג סדנאות - סדנאות פוטותרפיה ופוטוסינרגיה. מפיקת קולנוע וטלויזיה בעברה ובוגרת המסלול לפוטותרפיה בביה”ס מוסררה בירושלים. מתמחה בעבודה עם תמונות ילדות ודיוקן עצמי בסדנאות וקבוצות תהליכיות. מנחה סדנאות וסמינרים לאוכלוסיות השונות בהן, אנשי טיפול, נשים, אמהות חד הוריות, נוער בסיכון בעלי צרכים מיוחדים ועוד.

פתיח: "תמונות הקפסולה" - תמונה המהווה קפסולה של כמה שכבות זמן בפריים אחד, אנחנו יכולים לבחור כל תמונה שתשתלב עם כל תמונה ובעצם, אין סוף לכמות הדימויים שיכולים להשתלב יחד. טכניקת העבודה עם שכבות מאפשרת לנו עיבוד בהווה של תכנים מהעבר באמצעות חקירת העצמי.

עניין תמונות הילדות היווה לי עוגן משמעותי מאוד במהלך לימודי הפוטותרפיה. ההתבוננות בתמונות הילדות והשיח עליהן עזר לי לאוורר את הילדה שהייתי ואת הפער שהיה קיים בין מה שעבר עליי ביני לבין עצמי לבין איך שהסביבה הקרובה שלי (הורים וחברים) חוותה אותי.
1

ההפנמה של הפער הזה צפה בעקבות התמונה הזו, מיום ההולדת שלי בכיתה ב' (גיל 8). תמונה שמצד אחד ייצגה לי את חווית הילדות שלי לעומת תמונת יום הולדת "לא אופיינית" המבט שלי מופנה כלפי מטה, ללא חיוך או שמחה האופיינית לילדת יום הולדת. אפילו הפרחים נראים נבולים... לקראת סיום המסלול התלת שנתי לפוטותרפיה במוסררה, החלטנו לקיים תערוכה אשר תייצג את התהליך אותו עברנו במהלך הלימודים. היה ברור לי שתמונות הילדות שלי יהיו חלק משמעותי ממה שאציג בתערוכה אבל רציתי להראות במקביל, גם את מי שאני היום. בחרתי מס' תמונות ילדות שאהבתי במיוחד, והתחלתי להצטלם במיוחד לתרגיל. תמונות שהרגשתי שמייצגות את מי שאני היום. אחת התמונות הייתה תמונה ממסיבת יום ההולדת ה32 שלי.
2

אמנם, התמונה הייתה תמונה מבוימת אך לא חשבתי על תמונת הילדות כשביקשתי שיצלמו אותי כך. הפרחים היו שם במקרה, וגם הבלון (שמישהו מאורחי המסיבה הביא לי מתנה) ואת עוגת יום ההולדת שכחנו להוציא כל המסיבה. התמונה צולמה אחרי שכל האורחים הלכו.

רציתי להראות אותי כילדה ואותי היום בפריים אחד. פתחתי את תמונת הילדות בפוטושופ ומיקמתי מעליה באמצעות שליטה בשקיפות את התמונה העכשווית.


בעצם, יצרתי פריים חדש המקבל בתוכו את כל מי שהייתי, מי שאני כבר לא ומי שאני כיום. התחושה שעלתה בי, הייתה של קבלה והשלמה עם חוויות הילדות וכאבי הצמיחה שמלווים אותי,  בתהליך שאני עוברת באמצעות הפוטותרפיה. כשהצטלמתי בתמונה העכשווית, נזכרתי במשפט של רולאן בארת: "צילום הינו הופעתי שלי כמישהו אחר. ניתוק של התודעה מן הזהות" (בארת 1980)  ניסיתי להתנתק מהיחס שלי לצילום ואיך שאני נראית בצילום עצמו ולהתחבר למה שאני מעוניינת להביע באמצעותו.

שילוב של שתי שכבות בצילום נקרא גם "חשיפה כפולה" מקורו בעצם, בטעות שקרתה לצלמים שעבדו עם מצלמות פילם. כאשר שכחו הצלמים להעביר תמונה וצילמו שני דימויים שונים על אותו הפריים בפילם. קראתי "בתמונות הקפסולה" - תמונה המהווה קפסולה של כמה שכבות זמן בפריים אחד , אנחנו יכולים לבחור כל תמונה שתשתלב עם כל תמונה ובעצם, אין סוף לכמות הדימויים שיכולים להשתלב יחד. החוק היחיד אשר מנחה אותנו, האם לנושא תמונת הקפסולה (האדם שהתמונות שלו) עולה רגש חזק (פונקטום) ברגע שתמונת הקפסולה מורכבת או שעצם בניית הקפסולה גורמת לתובנה משמעותית.

טכניקת העבודה עם שכבות מאפשרת לנו עיבוד בהווה של תכנים מהעבר באמצעות חקירת העצמי. עיבוד ועבודה על פערים בתוכי ובקשר עם סביבתי באמצעות תאוריות של זהות ושל עצמי (היינץ וקוהוט). מאז שהתחלתי לעבוד עם הטכניקה הזו, כבר כ500 משתתפים הרכיבו יחד איתי תמונות קפסולה. בתחילת הדרך, העבודה נעשתה רק באמצעות שימוש בתכנת פוטושופ והיום ישנן אפליקציות לנייד המאפשרות לכל אחד לבנות את תמונת הקפסולה שלו, באמצעות ליווי של איש מקצוע.

ישנם כאלו המתחילים לדבר באמצעות הדימויים האלו -

כאשר הטראומה (אבדן של אח תאום) מודחקת, השימוש בדימוי הקפסולה אפשרו לר' לדבר באמצעות תמונות הקפסולה, עד להנכחת הטראומה בקבוצה והוצאתה החוצה בדיבור. לינדה ברמן דיברה על השימוש בהתבוננות סימבולית לזיהוי מוטיבים רלוונטיים.

ציפי שטילמן שליו, משתתפת באחת הסדנאות שלי לאנשי טיפול, הצטלמה לדיוקן הזה -
3

כשניגשנו לבנות יחד את תמונת הקפסולה שלה, נזכרתי שראיתי תמונת ילדות שלה עם חרציות -
4

החרציות אצלה בחולצה, שלחו אותי לשלב בין שתי התמונות -


תמונת הקפסולה הזו, שלחה את ציפי לחוויית הילדות המורכבת שהיתה לה וחיברה אותה למי שהיא היום ולמי שהיא שואפת להיות.

גם בתערוכות המתקיימות בסיום התהליך ניתן לעבוד עם תמונות הקפסולה באופן מורכב יותר - אריקסון דימה את התפתחות האני לאורך מחזור החיים כמערכת מורכבת של מתחים חיוניים הנפרסים בהדרגה והמצויים בהדהוד מתמיד זה עם זה:
5
עבודה של רעות ברנע, משתתפת בסמינר לאנשי טיפול שקיימתי בשיתוף עם מכללת תל חי, שהוצג במוזיאון הצילום בתל חי כחלק מתערוכת הסיום של הסמינר. כל דימוי הודפס על שקף ונתלה בתוך האקווריום. סדר הדימויים יכול להשתנות בהתאם לרצונה העכשווי של רעות. האקווריום אמנם שקוף, אך מי שהתבונן בו ראה בעיקר את עצמו משתקף.

ביבליוגרפיה -
1.  בארת, ר' (1980). מחשבות על צילום. ירושלים: כתר
2.     ברמן, ל' (1997). מאחורי החיוך. קרית ביאליק: אח
3.     וויניקוט, ד' (1995). משחק ומציאות. תל אביב: עם עובד
4.     מיטשל, ס' (2006). פרויד ומעבר לו. ישראל: תולעת ספרים

  • הספר "עומק שדה" נכתב ונערך בידי מרצים מן המחלקה לפוטותרפיה בביה"ס מוסררה בשיתוף מומחים נוספים. הספר מדגים מודלים חדשניים לשימוש במצלמה בפרקטיקות טיפוליות ובתהליכי צמיחה ושינוי, ומשקף את התפתח...
  • ביום ג' 18.6 בשעה 21:00, יעלו בוגרי שנה א' במחלקה למוזיקה חדשה לערב הופעות מיוחד בחלל הופעות המזקקה בירושלים.ההופעות כוללות קטעים אלקטרו-אקוסטיים שיצרו הסטודנטים במהלך השנה תוך הלימודים בקורסים הא...
  • אנו מזמינים אתכם לערב סיום השנה של התכנית ללימודים מתקדמים במוזיקה אקספרימנטלית ואמנות הסאונד במוסררה. האירוע יתקיים ביום שני, 24.6 בשעה 21:30 ב"מזקקה (רח' שושן 3, ירושלים) בהשתתפות: דן וינשטיין (צ...
  • התערוכה "לחישות", המוצגת בגלריה החדשה במוסררה, נערכה בשיתוף עם גלריית הצילום הקואופרטיבית Fotogalerie בוינה, אוסטריה. כחלק משיתוף הפעולה הגיע שגריר אוסטריה בישראל, מר מרטין וייס, לבקר בתערוכה והתרשם...
  • המכינה לעיצוב, אמנות ותקשורת חזותית של ביה"ס מוסררה מיועדת למועמדים בתהליך הקבלה ללימודים גבוהים באמנות ועיצוב. המכינה תעניק לתלמידים כלים מעשיים לשיפור יכולותיהם כאמנים ומעצבים ותדריך אותם ...
חדשות