הרשמה לניוזלטר

נגישות

"הכמיהה לנראות בטיפול ובצילום" - הקדמה ליום העיון שהתקיים במשכנות שאננים ביוני 2013

מאת אורנה גלס , מטפלת באמנות ובצילום, פסיכותרפיסטית, ראש המסלול לפוטותרפיה בביה"ס הגבוה לאמנות מוסררה ע"ש נגר.

 

יום העיון שלפנינו מוקדש לנושא: הכמיהה לנראות בטיפול ובצילום. הנראות, במובן הרחב , היא מתן אישור והכרה דרך המבט הרואה של הזולת. רבים מהנוכחים כאן, ביום העיון, תורמים לנראות של הפוטותרפיה. תחום זה הולך ומתפתח גם בזכות המורים של המסלול לפוטותרפיה בביה"ס "מוסררה" - שהוקם ע"י ד"ר בריג'יט אנור ב-2003 – שרבים מהם עושים שימוש בצילום בטיפוליהם, ובזכות בוגרי המסלול והסטודנטים שעובדים במוסדות טיפוליים ושיקומיים מגוונים כפוטו-תרפיסטים.

אחת מנקודות ההשקה בין הצילום לבין הטיפול היא הצורך בנראות. בצילום, הצורך בנראות יכול לבוא לביטוי דרך המצלם, שרוצה להעביר דימוי המשקף את נקודת מבטו הייחודית. צורך זה יכול גם להתבטא דרך המצולמים – בין אם זו משפחה בתקופת המאה ה-19 המתיישבת חגיגית מול הצלם וממתינה בסבלנות לתמונה בכדי לזכות בהכרה דרך הפורטרט המשפחתי, או נערות במאה ה-21 המצטלמות על חוף הים ושולחות מיד את תמונותיהן לחבריהן בכדי לזכות בהכרה דרך ה"לייק". הכמיהה של המצולם היא לראות במו עיניו כיצד הוא נראה בעיני האחר, ולא רק בעיני עצמו – כפי שהוא רגיל לראות את דמותו במראה.

עניין זה הוא מורכב יותר מכפי שהוא נראה בפעולת הצילום, הפשוטה לכאורה. הפילוסוף רולאן בארת (1980) בספרו "מחשבות על הצילום" התייחס לכך כשתיאר את עצמו כמצולם: "לפני העדשה אני בעת ובעונה אחת מי שאני מאמין שהנני, מי שאני רוצה שזולתי יחשוב שהנני, מי שהצלם סבור שהנני, ומי שאותו צלם משתמש בו כדי להציג את מלאכתו." (עמ' 18) מתקיימים כאן כמה מרכיבים בו זמנית, ונדיר הוא שרצונות אלו מתלכדים לכדי תמונה שמספקת הן את הצלם והן את המצולם. עלול להיות פער בין רצון המצולם שיראו אותו מנקודת מבטו לבין רצון הצלם שרוצה להראות אותו לפי ראות עיניו. נדיר הוא למצוא צילום שבו אדם מרגיש שהצלם צילם אותו "כפי שהוא". כאשר מטופלת מביאה את האלבום המשפחתי לטיפול, לעיתים אוכל לשמוע אותה אומרת –באופן כזה או אחר: "כך אבא שלי, הצלם המשפחתי, רצה שאראה, אך לא כך הרגשתי..." בזאת היא מביעה את כמיהתה למבט שרואה אותה, להבדיל מהמבט שלא רואה אותה – שתועד בתמונות האלבום. כאן המקום של העבודה הטיפולית.

מטופל שלא זכה בילדותו ובחייו להכרה מספקת לעצמו כפי שהוא, על-פי האנליטיקאי היינץ קוהוט, מחפש את המבט הרואה של המטפל שיקלוט מי הוא וייתן מקום לחוויה הסובייקטיבית שלו כבעלת ערך. ביחסים הטיפוליים בפוטותרפיה המטופל יכול להביא את עצמו בפני המטפל בדרכים שונות. הוא יכול להביא לטיפול צילומים שבהם הוא מצולם על פני תקופות בחייו, הוא יכול לצלם בפגישה הטיפולית או בין הפגישות כביטוי לנקודת מבטו, או להצטלם ע"י המטפל באופן שבו הוא בוחר – להבדיל מהאופן שבו צילמו אותו בעבר. בכל אחד מהמקרים הוא מחפש תוקף ועדות לחוויה הסובייקטיבית שלו. הן בטיפול והן בצילום, המבט הרואה והמאשר יכול להפוך למבט פולשני או חודרני, אם לא מגלים רגישות לצרכי המטופל או המצולם. כאן טמון ההבדל בין התחושה ש"רואים אותי עם הפגמים שלי" לבין התחושה ש"רואים לי את הפגמים שלי".

פוטותרפיה הוא תחום טיפולי שבו המטפל משלב עבודה עם צילום לצרכי המטופל. הפעם הראשונה שהשתמשו בצילום בהקשר טיפולי היה ב-1848, כשהפסיכיאטר והצלם ד"ר דיאמונד צילם מטופלות שלו בבי"ח פסיכיאטרי בבריטניה. הכוונה המקורית שלו היתה לצלם אותן לצורך תיעוד קליני, מתוך נסיון לתאר את הסימפטומים של מחלתן באופן וויזואלי, אולם כשהראה למטופלות את צילומיהן ונתן להן להגיב – הוא הבין שיש בכך ערך טיפולי. למעשה, הוא רצה בתחילה להראות מה היא המחלה, ורק כשנתן למטופלות לראות את עצמן מצולמות, הוא בעצם סיפק להן חוויה של נראות.

כיום ישנם מטפלים בארץ ובכל העולם המשתמשים בצילום בתוך הטיפול. במסלול התלת-שנתי בביה"ס הגבוה לאמנויות "מוסררה" אנו מלמדים את הפוטותרפיה באופן חוויתי ותיאורטי, בשילוב עם אמנויות נוספות ובראייה רב-תרבותית. אנו שואפים ליצור הבנה עמוקה של הכלי הטיפולי הייחודי הזה, על כל מורכבותו, ומקיימים דיונים בשיעורים על סוגיות של אתיקה , גבולות, ורגישויות בהקשר אליו. דרך עבודת השדה שהסטודנטים במסלול עושים במסגרת הפרקטיקום, והעבודה בפוטותרפיה שבוגרי המסלול עושים במסגרות טיפוליות, יותר ויותר מגלים שניתן להגיע למטופלים הסובלים מבעיות שונות דרך הצילום ככלי טיפולי.

לדוגמא: ילד צעיר שהופנה לטיפול בפוטותרפיה מפני שהסתגר מאד בתוך עצמו, והיה בלתי נגיש. כשהביא אלבום תמונות לטיפול ונתקל בצילום של סבו, החל לבכות בכי מר. בשיחה עם אמו התברר שסבו של הילד, שהתגורר בביתם, נפטר במפתיע שנה לפני כן. לדבריה, היא לא שוחחה על כך עם הילדים כי לא רצתה לדכא אותם (ואת עצמה). בטיפול הילד יצר אלבום תמונות ייחודי ואישי עם צילומים של סבו. תהליך זה סייע לו להתאבל עליו ולהתמודד עם הרגשות המודחקים. במסגרת יצירת האלבום הוא צילם מקומות בבית ובחוץ שהזכירו לו את סבו. ניתן לראות כיצד צילומי האלבום העלו את הכאב המודחק וכן את ההתייחסות של משפחתו למוות. יצירת האלבום האישי העניקה חווית נראות לתחושותיו.

לסיום דברי, אביא נגיעה של האנליטיקאי ד.ו. וויניקוט בעולם הצילום. בספרו "משחק ומציאות" (1995) וויניקוט כותב: "מה רואה התינוק כשהוא מסתכל בפני האם? טענתי היא שבד"כ התינוק רואה את עצמו... אלה הפנים המשקפים לתינוק את עצמו, את מה שישנו שם להיראות..." (עמ' 129).

וויניקוט מספר על מטופלת שלו שמצאה תצלום שלו על גבי עטיפה של ספר, ובקשה ממנו שיגדיל לה את התמונה, "כדי שתוכל לראות בה את כל קוויו ותוויו של נוף קדומים זה".(עמ'132) וויניקוט שלח לה את התצלום. הוא מפרש את חיפושיה של המטופלת אחר פנים שיוכלו לשקף לה את עצמה, ובאותו הזמן לשחזר משהו מפניה הנוקשות של אימה. הוא מאמין שאם ישקף למטופלת שלו את עצמה (דרך הנראות), היא תמצא את העצמי שלה ותוכל להתקיים ולהרגיש ממשית.

מקורות

בארת, ר. (1988) מחשבות על הצילום. דביר, תל אביב.

וויניקוט, ר.ד. (1996( משחק ומציאות. עם עובד. תל אביב.

  • הספר "עומק שדה" נכתב ונערך בידי מרצים מן המחלקה לפוטותרפיה בביה"ס מוסררה בשיתוף מומחים נוספים. הספר מדגים מודלים חדשניים לשימוש במצלמה בפרקטיקות טיפוליות ובתהליכי צמיחה ושינוי, ומשקף את התפתח...
  • ביום ג' 18.6 בשעה 21:00, יעלו בוגרי שנה א' במחלקה למוזיקה חדשה לערב הופעות מיוחד בחלל הופעות המזקקה בירושלים.ההופעות כוללות קטעים אלקטרו-אקוסטיים שיצרו הסטודנטים במהלך השנה תוך הלימודים בקורסים הא...
  • אנו מזמינים אתכם לערב סיום השנה של התכנית ללימודים מתקדמים במוזיקה אקספרימנטלית ואמנות הסאונד במוסררה. האירוע יתקיים ביום שני, 24.6 בשעה 21:30 ב"מזקקה (רח' שושן 3, ירושלים) בהשתתפות: דן וינשטיין (צ...
  • התערוכה "לחישות", המוצגת בגלריה החדשה במוסררה, נערכה בשיתוף עם גלריית הצילום הקואופרטיבית Fotogalerie בוינה, אוסטריה. כחלק משיתוף הפעולה הגיע שגריר אוסטריה בישראל, מר מרטין וייס, לבקר בתערוכה והתרשם...
  • המכינה לעיצוב, אמנות ותקשורת חזותית של ביה"ס מוסררה מיועדת למועמדים בתהליך הקבלה ללימודים גבוהים באמנות ועיצוב. המכינה תעניק לתלמידים כלים מעשיים לשיפור יכולותיהם כאמנים ומעצבים ותדריך אותם ...
חדשות