הרשמה לניוזלטר

נגישות

מערכת התכנית: "הצילום בתהליך הטיפולי"


 
סמסטר א' - שעות 14:40-19:40

הצילום ככלי טיפולי / אורנה גלס (3 ש"ש)
במהלך הקורס נערוך הכרות עם הפוטותרפיה על מגוון אפשרויותיה הטיפוליות. נבדוק את ההקשרים בין צילום לטיפול, ונבחן כיצד ניתן לעבוד עם הפוטותרפיה בהתאם לאוכלוסיה, למטרות ולשלבים בטיפול. בין הנושאים שיילמדו : הצילום כאמצעי השלכתי, יחסי ההעברה בדיאלוג הצילומי, הצילום כאובייקט מעבר, תמונות המשפחה בטיפול, הפולשנות שבצילום, והצילום בשלב הפרידה.
הלימוד ייעשה באמצעות דיון בחומרים תיאורטיים בפוטותרפיה ובהקשרם לתאוריות ומושגים מעולם הפסיכותרפיה, ניתוח חומר קליני מהשדה של הצילום ככלי טיפולי, והתנסות חווייתית בדרכי העבודה בתחום זה.

כלים לעבודה בפוטותרפיה: צילום ווידאו, סטילס, כתיבה ויצירה / ד"ר תמר איינשטיין (3 ש"ש)
בקורס חווייתי זה נלמד כלים של עבודה בצילום (ווידאו וסטילס), יצירה וכתיבה חופשית , שניתן להשתמש בהם בטיפול. תהיה התייחסות ספציפית לעולם הטיפולי/מקצועי של כל סטודנט/ית. הקורס יכלול בין היתר: דיוקן עצמי בוידאו, הקרנת דימויים צילומיים, צילומי זהות ותרבות וכתיבה יוצרת ככלי להתבוננות בתהליכים של הפוטותרפיה.


סמסטר ב' – שעות 14:30-19:30

הלכה ומעשה - הבנת מקומו של הצילום במהלך טיפול הנפשי / ד"ר טלי גורלי (3 ש"ש)
בקורס נרחיב את ההבנה אודות הטיפול בצילום: מה מקומה של המצלמה, איפה משתלב המעשה הצילומי בטיפול בדיבור ובטיפול באמנות. הטכניקות שיילמדו בקורס: השטיח הצילומי, צל צללית וצילום, תמונה "מטופלת"(עיבוד תמונה), עבודת חלום בטיפול בצילום, צילומי תקריב ופרספקטיבה, ומנדלות צילומיות ככלי אבחוני וטיפולי. הקורס ישלב בין התנסות חווייתית לידע תיאורטי ויישומי, ברוח הגישה היונגיאנית. דוגמאות יובאו מתוך טיפול בצילום במבוגרים, ובקשר הורה ילד.

קורס הדרכה בפוטותרפיה / אורנה גלס (3 ש"ש)
בקורס זה תינתן הדרכה על סוגיות ונושאים שעולים עם תחילת ההתנסות של הסטודנטים בשימוש בפוטותרפיה בתוך העבודה הטיפולית שלהם. נתייחס לדרכים בהן ניתן לעבוד עם הפוטותרפיה בשדה, בהתאם לצרכי המטופלים - מתוך החומר הקליני שיובא להדרכה. נעסוק בנושאים כגון הסטינג הטיפולי, האתיקה, החוויה הטיפולית וההעברה ונבחן כיצד הם מתבטאים בפוטותרפיה. באמצעות הדיונים, הליווי והמשובים נשאף להעמיק את ההתפתחות וההבנה בתחום זה.


סדנאות: ישובצו במהלך שנה"ל, בימי רביעי 14:30-19:30

שימוש בפוטותרפיה בטיפול הדיאדי / רונה תמיר
בסדנה זו נעסוק בתחום הטיפול הדיאדי. יוצג השימוש בכלי הפוטותרפיה כאמצעי לחיזוק הקשר הורה- ילד. השימוש באמצעי הצילום - המאפשר זוויות הסתכלות שונות ופרשנות חדשה לתמונה – תורם להרחבת ההבנה של היחסים, דרך ההתנסות המשותפת. במהלך הסדנה, הפוטותרפיה תהווה אמצעי חווייתי להרחבת החשיבה של המשתתפים את עצמם, בהתערבויות. יתקיים דיון והעמקה בתיאורי מקרה והתנסויות בשטח.

פוטותרפיה בטיפול עם נפגעי טראומה / איריס בר
בסדנה זו נלמד על המאפיינים של הטראומה הנפשית, וכיצד ניתן לעבוד עם טכניקות ייחודיות של הפוטותרפיה בטיפול עם המתמודדים עם טראומה. הלימוד ייעשה באמצעות התנסות חווייתית של המשתתפים וכן דיון בחומר תיאורטי ובדוגמאות קליניות.

דרמה-תרפיה בשילוב צילום / ד"ר סוזאנה פנדזיק
שיתוף הפעולה בין תחומי הדרמה והצילום יכול להעשיר, להפרות, ואף לווסת את התהליך התרפויטי: דרמה הנה חוויה של זמן הווה, הנוצרת ב"כאן ועכשיו" תמידי ונעלמת כלא הייתה; צילום מהווה עדות שמנציחה את החוויה בזמן. תהליך תרפויטי זקוק לשני סוגי החוויה האלו, הטומנים בחובם פעולה והתבוננות. סדנה זו מפגישה את המשתתפים/ות עם מושגי יסוד בדרמה-תרפיה, כגון "המציאות הדרמטית" ו"המרחק האסתטי". נתייחס להיבטים המשותפים והשונים של הדרמה-תרפיה והפוטותרפיה, תוך דגש על השימוש בכלי הצילום במסגרת העבודה בדרמה-תרפיה.

עבודה טיפולית בוידאו תרפיה / מרב שאבי בן אלישע
בסדנה חווייתית זו נערוך הכרות עם טכניקות עבודה מגוונות בוידאו-תרפיה, תוך התנסות של המשתתפים. נתייחס למקומם ולמשמעותם בתהליך הטיפול, תוך דיון בדוגמאות מהשטח ובחומר תיאורטי בתחום.

הצילום האישי / אורה לב
הסדנה תעסוק בבניית השפה הצילומית והבנתה, תוך פיתוח ראיה והקשבה לתהליך האישי. יושם דגש על האופן בו מתפתחת השפה הצילומית, המתקשרת פנימה והחוצה ומאפשרת הרחבה וביטוי של עבודה רגשית. יינתן משקל מיוחד לניתוח תצלומים ופרשנותם. דרך העשייה הצילומית והדיון האישי והקבוצתי בנושאים הללו, המשתתפים יתנסו בחוויה המזמנת עבורם התפתחות של היצירתיות ושל המודעות. תערך הכרות עם צלמי עבר ויוצרים עכשוויים הרלוונטים לחומר הנלמד.

* ייתכנו שינויים במערכת הלימודים
חדשות