הרשמה לניוזלטר

נגישות

התכנית ללימודים מתקדמים במוזיקה אקספרימנטלית ואמנות הסאונד

שנה א':

קומפוזיציה / סגל מורי התכנית ע"פ קביעה אישית
שיעור קומפוזיציה דו־שבועי אישי, המלווה במפגשים מחלקתיים אחת לחודש בהם יציגו הסטודנטים עבודות בתהליך ויתקיים דיון במסגרת הקבוצה. במסגרת השיעורים יפגשו הסטודנטים מגוון אפשרויות ופורמטים ליצירה ויהיה עידוד להתנסות בחומרים סונורים מגוונים, דרכי רישום ותוויי ועוד, תוך שימת הדגש על הצרכים והרצונות האישיים של כל אחד מהסטודנטים. 
 
 
אנליזה: המאה העשרים כנקודת מוצא / דן ויינשטיין
מטרת הקורס היא היכרות מעמיקה עם יצירות המופת של המאה העשרים והמאה העשרים ואחת, אשר מהוות את הבסיס המסורתי והתיאורתי לאסטטיקה של המוזיקה האקספרימנטלית והסאונד ארט כפי שהיא מוכרת לנו כיום. במקביל לחשיפה לפריטי האזנה שונים לצורך יצירת קטלוג רחב של הפניות מוסיקליות ואסתטיות יעסוק הקורס בהסתכלות ארכיטקטונית על העבודות אלו ובניתוח אינטנסיבי של ההיבטים הקומפוזיטוריים והתרבותיים שלהן. במהלך הניתוח יעשה שימוש בתיאוריה מוסיקלית מסורתית ובכך הקורס ישמש כקורס של תאוריה מוסיקלית מתקדמת, הנשענת על נסיון העבר והידע התיאורתי הקיים של התלמידים וממשיכה לבנות את גוף הידע הזה.ֿבתחילת הקורס תינתן לתלמידים רשימת האזנה מלאה והיא תשמש כבסיס ממנו ניתן יהיה לזלוג לעבר יצירות אחרות עפ"י הצעות משותפות של צוות המורים תלמידי התכנית. המטרה היא ליצור שליטה במרחב הפרטיטורה של היצירות המדוברות ובעזרת הניתוח לרכוש כלים שיאפשרו יישום בעבודות האישיות. לכל יצירה יוקדש שיעור אחד לפחות ותרגיל שבו יצטרך תלמיד התכנית להמשיך בחקירה ובניתוח עפ"י הכלים שניתנו לו בשיעור.

ארכאולוגיה של אמנות הצליל / ד”ר יוני ניב
הקורס מציע ניתוח ביקורתי של זרמי העומק האינטלקטואליים שעיצבו את הצליל בעת המודרנית כשדה שיח וכפרקטיקה אמנותית. במהלך הקורס נטה אוזן להדהודו של הצליל בעת המודרנית מפרספקטיבה תאורטית כפולה: בחלקו הראשון של הקורס, נעקוב אחר התפתחות המושג אמנות סאונד (sound art) ואת יחסם המורכב של אמנים/ות ליצירה האמנותית לאור הופעתן של טכנולוגיות המדיה החל מהמצאת הפונוגרף בסוף המאה התשע עשרה, דרך השימוש בטייפ סלילים ובמחוללי צליל בשלהי המאה העשרים ועד לתרבות הדיגיטלית של ימינו. בחלקו השני של הקורס, נאזין וננתח את הצליל המודרני כאתר פוליטי. נבחן את הופעתן של צורות האזנה ופרקטיקות אמנותיות חדשות במאה העשרים לאור התאוריה האסתטית/פוליטית של ז'אק רנסייר והמשגתו את חלוקת החושי. במהלך מפגשי הקורס נקשיב, נצפה וננתח יצירות, נקרא טקסטים מרכזיים בשדה, ונתנסה בפרקטיקות שונות של האזנה. אמנות הסאונד מכוננת מרחב לימינלי שבין רטט ומחשבה, ומעוררת )שוב( שאלות על אמת וייצוג, מהות הטכנולוגיה, מעמד התווי והכתיבה, וגורלו של הסובייקט.
 
סאונד המופע העכשווי / דפנה קרון 
קורס זה עוסק בבחינת היחסים שבין אמנות סאונד ומוסיקה אקספרימנטלית לפרקטיקות של מופע עכשווי. הקורס נשען על ידע תאורטי ומעשי תוך בחינה משותפת של קשרים בין אמנות ופעולה במרחב ציבורי, אמנות, פוליטיקה ופרקטיקות של יצירה השתתפותית. במהלך הקורס נעסוק בקריאת מאמרים של תאורטיקנים בפרפורמנס, מחול, אמנות ופוליטיקה ונבחן סדרה של עבודות פרפורמנס עכשוויות. חלק מרכזי מהקורס מוקדש להתנסות מעשית ופיתוח יצירה של המשתתפים.

ההליכה לאיבוד חולון 28.2.2019 097 מכווץבר אלטרס, ״מבול וגאות״, צילום: מטווי שפירו. מתוך ארוע הסאונד-ארט "ההליכה לאיבוד" במרכז לאמנות דיגיטלית בחולון בהשתתפות תלמידי התכנית.

כל מה שקרוב - קומפוזיציה בחומרים קרובים / קיקי קרן־הוס 
הקורס יתמקד בעבודה עם חומרים מן הסביבה הקרובה והקרובה מאוד: הנוף הצלילי (סאונדסקייפ) שמסביבנו ־ פס הקול של חיי היומיום, הסאונדסקייפ של הזיכרונות והחלומות כולל שירי ילדות, טקסטים והרובד האסוציאטיבי שכל אלו מעוררים. נעבוד עם הקלטות שטח, טקסטים מוקראים ומושרים, ציטוטים מתוך חומר מוסיקלי קיים, הקלטות מן הרדיו והטלוויזיה ועוד, כולל שימוש בכלי נגינה ואלקטרוניקה. במהלך הקורס נתנסה בחקר האפשרויות הגלומות בחומרים אלו ונכיר רפרטואר של עבודות שהתמקדו גם הן בחומרים אישיים וגם ממדיומים אחרים. בסופו של הקורס, יציג כל סטודנט פרויקט מסכם בפורמט הצבתי או פרפורמטיבי לבחירתו.

מוסיקה ומהפכה / ערן זקס 
הקורס מתמקד בתנועות המוסיקליות והאמנותיות הרדיקליות ששינו את המוזיקה והאמנות של המאה ה-20 ובוחן אותן באור ביקורתי. הקורס מתמקד בתקופה שבין מפנה המאה לבין שנות הששים המוקדמות ונועד להעניק לסטודנטים הכרות מעמיקה עם העקרונות ועם ההיסטוריה של התנועות השונות ועם הקשר שבין אידאולוגיה לפיתוח שפה אסתטית. הקורס משלב התנסות בסיסית בפרקטיקות היצירתיות השונות שאפיינו את התנועות השונות, מתוך מטרה להעניק הקשרים היסטוריים לפרקטיקות, לטכניקות ולהיבטים של יצירה מוסיקלית עכשווית.

מוסיקה ומחשבים Max/Msp א' / אמיר בולצמן 
מטרת הקורס היא לחשוף את הסטודנט לטכניקות שונות של הלחנה בעזרת מחשבים. הקורס ישים דגש על טכניקות מיוחדות למדיום הדיגיטלי/ממוחשב:תכנות, שימוש באלגוריתמים, ניתוח סיגנל וריבוי קולות. הקורס משתמש בתוכנת Max/Msp המאפשרת נגישות יחסית לנושאים אלו.

סדנת אלתור / תום סולובייצ’יק 
סדנה משותפת לשנים א' וב' סדנה המבוססת סדנת על הסדנה שהקים אדי פריבו ,(AMM) אחת הדמויות החשובות בהתפתחות האלתור באירופה. גישתו שואבת השראתה מן המוסיקה האקספרימנטלית ובוחנת גישה כפולה כלפי אלתור: חקירה ודיאלוג. חקירה - של אמצעי ההבעה שלנו וניסיון להביט ולהקשיב דרך חקירה זו בצורה חדשה. אין כאן ניסיון ליצור "מוזיקה" במובן המקובל או להציג את יכולותינו, אלא ניסיון כן ככל האפשר לחקור את האמצעים שעומדים לרשותנו בסיטואציה של נגינה. דיאלוג - שעומד בבסיס כל מפגש ולובש בסדנה צורה ייחודית בהקשבה לזולת, לסביבה ולאני החוקר.

פרויקט 1+1+1 
שיתוף פעולה ועבודה מתמשכת של הסטודנטים עם נגנים מבצעים, מן המובילים בארץ בביצוע מוסיקה חדשה ואקספרימנטלית. הסטודנטים עושים שימוש בפרטיטורות מגוונות, מסורתיות לא־מסורתיות, בשילוב של חומרים חוץ מוסיקליים וביסודות פרפורמטיביים בולטים תוך חיפוש אחר שפה אישית וייחודית לכל אחד מהם. לפרויקט שני שלבים: בראשון נדרשים הסטודנטים לכתוב לכלי הבודד מיניאטורות ובשני הם מוזמנים לחבר יצירה לסולו, דואט או טריו תוך שיתוף פעולה ודיאלוג מתמשך עם מנחיהם ועם הגוף המבצע. היצירות מבוצעות בפסטיבל מוסררהמיקס.

111 0091שירה לגמן – פסנתר, ניתאי לוי – קלרינט, דניאל סולומון – כלי הקשה. בביצוע יצירותיהם של תלמידי התכנית
 
שנה ב':

קומפוזיציה / סגל מורי התכנית ע"פ קביעה אישית
שיעור קומפוזיציה דו־שבועי אישי, המלווה במפגשים מחלקתיים אחת לחודש בהם יציגו הסטודנטים עבודות בתהליך ויתקיים דיון במסגרת הקבוצה. במסגרת השיעורים יפגשו הסטודנטים מגוון אפשרויות ופורמטים ליצירה ויהיה עידוד להתנסות בחומרים סונורים מגוונים, דרכי רישום ותוויי ועוד, תוך שימת הדגש על הצרכים והרצונות האישיים של כל אחד מהסטודנטים.

סדנאות אמן 
סדנאות אומן העוסקות בפרקטיקות מגוונות, בנות 5־6 פגישות עם אמנים מתחלפים. בין המרצים אמנים מרכזיים מתחומי המוסיקה האקספרימנטלית ואמנות הסאונד, וידאו ארט, אמנות המיצג, מחול ואמנות פלסטית. בין האמנים המשתתפים: אמנון וולמן, נועם ענבר, מעיין צדקה, ענת שמגר, אילן וולקוב ועוד.

אסטרטגיות: פריצות דרך במוסיקה החדשה / דן וינשטיין 
תיאור, ביטוי וניתוח תיאורטי ואסתטי של אבני דרך במוסיקה האקספרימנטלית והאוונגרד. פירוק הקשרים הקיימים בין תהליכים במוסיקה חדשה במאה העשרים והעשרים ואחת בעזרת מיפוי וחלוקה לראשי פרקים את התמורה ההיסטורית במבט נרחב ובין תחומי. זהו קורס ההמשך של "אנליזה: המאה העשרים כנקודת מוצא", והוא משלים אותו תוך התבססות על אותו עיקרון של שימוש בתיאוריה מוסיקלית מרמות שונות לצורך יצירת אוצר מילים ומבנים המשרתים את הדיון האסתטי הנוגע למוסיקה אקספרימנטלית ואמנות הסאונד.

סאונד וסובייקט / ד”ר יוני ניב
הסמינר השנה בוחן את שאלת הסובייקט המתהווה במרחב העדין שבין רטט ומחשבה. באמצעות קריאה, דיון והאזנה משותפת, נבחן את דמותו של הסובייקט כפי שזו מהדהדת בשדה הפילוסופיה, הפסיכואנליזה והאמנות. בחלקו הראשון של הסמינר נבחן את מושג הסובייקט כפי שזה מתנסח בסטרוקטורליזם ובפסיכואנליזה מפרויד ועד פוקו ולאקאן. בחלקו השני של הסמינר נפתח גישות פנומנולוגיות של האזנה באמצעות קריאות בהוסרל, מרלו-פונטי, ננסי, וסלומה ולוג'ין. במסגרת החקירה הצולבת של הסובייקט, מתעוררות שאלות הנוגעות לאמת, לאתיקה, משמעות האסתטי, והפעולה הפואטית.

תמונה־מילה־צליל / קיקי קרן־הוס  

הקורס יתמקד בחקירת היחסים האפשריים בין מילה סאונד ותמונה בהקשרים מגוונים: כיצד מה שרואים משפיע על מה ששומעים ולהיפך, מה מקום המילה, באיזה אופן משפיעה המשמעות הסמנטית על האופן בו אנו מפרשים את הנשמע והנראה סביבנו. נבחון ונראה כיצד יחסים אילו מתבטאים במדיומים אודיו־ויזואליים כמו הקולנוע ומן הצד השני תיאטרון, אופרה ותיאטרון – מוסיקה, ומה קורה כאשר מפרקים את היחסים המקובלים ביניהם. בסיום הקורס יוכלו הסטודנטים לבחור בין עבודה תיאורטית או עבודת במה, מסך ורדיו.

מוסיקה ומחשבים Max/Msp ב' / אמיר בולצמן 
מטרת הקורס היא לחשוף את הסטודנט לטכניקות שונות של הלחנה בעזרת מחשבים. הקורס ישים דגש על טכניקות מיוחדות למדיום הדיגיטלי/ממוחשב:תכנות, שימוש באלגוריתמים, ניתוח סיגנל וריבוי קולות. הקורס משתמש בתוכנת Max/Msp המאפשרת נגישות יחסית לנושאים אלו.

סדנת אלתור / תום סולובייצ’יק 
סדנה משותפת לשנים א' וב' סדנה המבוססת סדנת על הסדנה שהקים אדי פריבו ,(AMM) אחת הדמויות החשובות בהתפתחות האלתור באירופה. גישתו שואבת השראתה מן המוסיקה האקספרימנטלית ובוחנת גישה כפולה כלפי אלתור: חקירה ודיאלוג. חקירה - של אמצעי ההבעה שלנו וניסיון להביט ולהקשיב דרך חקירה זו בצורה חדשה. אין כאן ניסיון ליצור "מוזיקה" במובן המקובל או להציג את יכולותינו, אלא ניסיון כן ככל האפשר לחקור את האמצעים שעומדים לרשותנו בסיטואציה של נגינה. דיאלוג - שעומד בבסיס כל מפגש ולובש בסדנה צורה ייחודית בהקשבה לזולת, לסביבה ולאני החוקר.

פרויקט 1+1+1 
שיתוף פעולה ועבודה מתמשכת של הסטודנטים עם נגנים מבצעים, מן המובילים בארץ בביצוע מוסיקה חדשה ואקספרימנטלית. הסטודנטים עושים שימוש בפרטיטורות מגוונות, מסורתיות לא־מסורתיות, בשילוב של חומרים חוץ מוסיקליים וביסודות פרפורמטיביים בולטים תוך חיפוש אחר שפה אישית וייחודית לכל אחד מהם. לפרויקט שני שלבים: בראשון נדרשים הסטודנטים לכתוב לכלי הבודד מיניאטורות ובשני הם מוזמנים לחבר יצירה לסולו, דואט או טריו תוך שיתוף פעולה ודיאלוג מתמשך עם מנחיהם ועם הגוף המבצע. היצירות מבוצעות בפסטיבל מוסררהמיקס.

מערכת שעות
שנה א'
יום א'אנליזה: המאה ה-20 כנקודת מוצא, ארכאולוגיה של אמנות הצליל, סאונד המופע העכשווי/כל מה שקרוב
יום ה': מוסיקה ומהפכה, סדנת אלתור, מוסיקה ומחשבים MAX/MSP א'
שנה ב' 
יום א': סאונד וסובייקטאסטרטגיות: פריצות דרך במוסיקה החדשה, סדנאות אמן מתחלפות
יום ה': מוסיקה ומחשבים MAX/MSP ב', סדנת אלתור, תמונה-מילה-צליל

  • הספר "עומק שדה" נכתב ונערך בידי מרצים מן המחלקה לפוטותרפיה בביה"ס מוסררה בשיתוף מומחים נוספים. הספר מדגים מודלים חדשניים לשימוש במצלמה בפרקטיקות טיפוליות ובתהליכי צמיחה ושינוי, ומשקף את התפתח...
  • ביום ג' 18.6 בשעה 21:00, יעלו בוגרי שנה א' במחלקה למוזיקה חדשה לערב הופעות מיוחד בחלל הופעות המזקקה בירושלים.ההופעות כוללות קטעים אלקטרו-אקוסטיים שיצרו הסטודנטים במהלך השנה תוך הלימודים בקורסים הא...
  • אנו מזמינים אתכם לערב סיום השנה של התכנית ללימודים מתקדמים במוזיקה אקספרימנטלית ואמנות הסאונד במוסררה. האירוע יתקיים ביום שני, 24.6 בשעה 21:30 ב"מזקקה (רח' שושן 3, ירושלים) בהשתתפות: דן וינשטיין (צ...
  • התערוכה "לחישות", המוצגת בגלריה החדשה במוסררה, נערכה בשיתוף עם גלריית הצילום הקואופרטיבית Fotogalerie בוינה, אוסטריה. כחלק משיתוף הפעולה הגיע שגריר אוסטריה בישראל, מר מרטין וייס, לבקר בתערוכה והתרשם...
  • המכינה לעיצוב, אמנות ותקשורת חזותית של ביה"ס מוסררה מיועדת למועמדים בתהליך הקבלה ללימודים גבוהים באמנות ועיצוב. המכינה תעניק לתלמידים כלים מעשיים לשיפור יכולותיהם כאמנים ומעצבים ותדריך אותם ...
חדשות