הרשמה לניוזלטר

נגישות

לימודים מתקדמים - מוזיקה אקספרמנטלית ואמנות הסאונד

שנה א':
קומפוזיציה: סגל מורי התכנית (1/2 ש"ש,6 פגישות בסימסטר) (ע"פ קביעה אישית)
שיעור קומפוזיציה דו-שבועי אישי, המלווה במפגשים מחלקתיים אחת לחודש בהם יציגו הסטודנטים עבודות בתהליך ויתקיים דיון במסגרת הקבוצה. במסגרת השיעורים יפגשו הסטודנטים מגוון אפשריות ופורמטים ליצירה ויהיה עידוד להתנסות בחומרים סונוריים מגוונים, דרכי רשום ותיווי ועוד תוך שימת הדגש על הצרכים, והרצונות האישיים של כל אחד מהסטודנטים. 
 
 
אנליזה: המאה העשרים כנקודת מוצא / דן ויינשטיין (שנתי, 3 ש"ש)
מטרת הקורס היא היכרות מעמיקה עם יצירות המופת של המאה העשרים והמאה העשרים ואחת, אשר מהוות את הבסיס המסורתי והתיאורתי לאסטטיקה של המוזיקה האקספרימנטלית והסאונד ארט כפי שהיא מוכרת לנו כיום. במקביל לחשיפה לפריטי האזנה שונים לצורך יצירת קטלוג רחב של הפניות מוסיקליות ואסתטיות יעסוק הקורס בהסתכלות ארכיטקטונית על העבודות אלו ובניתוח אינטנסיבי של ההיבטים הקומפוזיטוריים והתרבותיים שלהן. במהלך הניתוח יעשה שימוש בתיאוריה מוסיקלית מסורתית ובכך הקורס ישמש כקורס של תאוריה מוסיקלית מתקדמת, הנשענת על נסיון העבר והידע התיאורתי הקיים של התלמידים וממשיכה לבנות את גוף הידע הזה.ֿבתחילת הקורס תינתן לתלמידים רשימת האזנה מלאה והיא תשמש כבסיס ממנו ניתן יהיה לזלוג לעבר יצירות אחרות עפ"י הצעות משותפות של צוות המורים תלמידי התכנית. המטרה היא ליצור שליטה במרחב הפרטיטורה של היצירות המדוברות ובעזרת הניתוח לרכוש כלים שיאפשרו יישום בעבודות האישיות. לכל יצירה יוקדש שיעור אחד לפחות ותרגיל שבו יצטרך תלמיד התכנית להמשיך בחקירה ובניתוח עפ"י הכלים שניתנו לו בשיעור.

קריאות בפילוסופיה של האמנות / יוני ניב (סמינר שנתי, 3 ש"ש) 
הסמינר יעסוק בקריאה ודיון במבחר טקסטים מכוננים בשדה הפילוסופיה של האמנות בתרבות המערבית החל מיוון העתיקה ועד ימינו. באופן יותר ספציפי, נצליב את עמדתם של שני הוגים העומדים במרכז הדיון העכשווי - אלן באדיו וז'אק רנסייר - בשאלת היחס שבין פילוסופיה ואמנות, ונבחן את טיעוניהם באמצעות חזרה אל הטקסטים עליהם הם נסמכים. מטרת הסמינר, אם כן, היא כפולה: ראשית, היכרות עם טקסטים מרכזיים בהיסטוריה של הפילוסופיה כמפתח להבנת הדיון העכשווי באמנות, ושנית, פיתוח כלים למחקר, חשיבה ביקורתית וניתוח מפרספקטיבות תאורטיות שונות.
דרישות הקורס: פרזנטציה כיתתית ועבודה סמינריונית.

סאונד ארט ומוזיקה חדשה: פרספקטיבות תאורטיות / דר' יוני ניב (סמינר שנתי, 3 ש"שׁ)
"המוזיקה שוטפת את חופי המחשבה" כתב המבקר קארל קראוס. הנוסחה של קראוס יכולה להקרא גם במהופך: המחשבה, גם היא, שוטפת את חופי המוזיקה. הסמינר "סאונד ארט ומוזיקה חדשה: פרספקטיבות תאורטיות" בוחן את מערכת היחסים הדיאלקטית שבין הפרקטיקה והתאוריה. במהלך הסמינר נקרא וננתח טקסטים תאורטים מאת יוצרים, פילוסופים ותאורטיקנים מתחום הפילוסופיה של המוזיקה והסאונד החל מסוף המאה ה 19 ועד ימינו, נקשור בין הדיון התאורטי לבין פרקטיקות ותוצרי אמנות קונקרטיים, ונעמיק את ההיכרות עם זרמי העומק האינטלקטואלים שהגדירו את הפרקטיקה והפילוסופיה של הסאונד.
דרישות הקורס: פרזנטציה כיתתית ועבודה סמינריונית.

חלל-מרחב-סאונד / (המורה טרם נקבע) (סדנה סמסטריאלית, 3 ש'"שׁ) משותף לשנה א' וב'
במהלך הסמסטר נבדוק קשרים היסטורים, הווים ופוטנציאלים בין מוזיקה ואמנות עכשוויות. נעסוק בפרפורמנס, חללי תצוגה, מסכים ואובייקטים. לצורך זה נתנסה בפורמטים שונים כמו: סדנאות עבודה מונחות, תרגילים, התבוננות והאזנה. בתום הסמסטר נציג תערוכה במרכז לאמנות דיגיטלית בחולון ונכוונן את אופי הפעילות לכיוונים אליהן ימשכו תהליכי העבודה האישיים בקבוצה.

סאונד מקום ומשמעות – תהליכי יצירה במדיום מורכב ורב ממדי. - ערן זקס (שנתי, 3 ש"ש)

סדנת אלתור - תום סולובייצ'יק (שנתי, 2 ש"ש) הסדנא משותפת לשנים א' וב'
סדנת האלתור השבועית מבוססת על הסדנה שהקים אדי פריבו (eddie prevost) בתחילת שנות ה-2000 בלונדון. פריבו הוא אחת הדמויות החשובות בהתפתחות האלתור באירופה החל משנות ה-60 של המאה הקודמת. AMM, הרכב שהוא אחד מחבריו נחשב מיתולוגי. גישתו מגיעה הן מהמוזיקה האקספרימנטלית וממלחינים דוגמת קורנליוס קרדיו וכריסטיאן וולף עמם ניגן ויצר והן מהגישה הייחודית שפיתח כלפי אלתור. בסדנה אנו בוחנים גישה כפולה כלפי אלתור: חקירה ודיאלוג. חקירה - של אמצעי ההבעה שלנו וניסיון להביט ולהקשיב (דרך חקירה זו) בצורה חדשה. אין כאן ניסיון ליצור 'מוזיקה' במובן המקובל או להציג את יכולותינו אלא ניסיון כן ככל האפשר לחקור את האמצעים שעומדים לרשותינו בסיטואציה של נגינה (ד"א, לא נדרש כל ידע בנגינה ואפשר להשתמש בכל דבר שעולה על הדעת כדי להפיק סאונד [אפשר גם לא להפיק סאונד]). דיאלוג - שעומד בבסיס כל מפגש ולובש בסדנה צורה ייחודית בהקשבה לזולת, לסביבה ולאני החוקר.

eran-sachs-berlinערן זקס על no input mixer- אנסמבל hyperion - בהופעה בברלין 

סמינר בנושא סאונד ומקום - קיקי קרן-הוס, תום סולובייצ'יק ואורחים (שנתי 3 ש"ש)
סמינר שנתי שעוסק בסאונד ומקום על כל ההיבטים השונים של הנושא, מעשיים ותיאורטיים הסמינר יתמקד במוסררה על שני צדי כבישי מס׳ 1 והסביבה הקרובה על כל ההיבטים שלה כאזור על קו תפר בין אוכלוסיות דתות ותרבויות.
הסמינר ירוכז ע״י קיקי קרן-הוס ותום סולובייצ׳יק וישתתפו בו מרצים אורחים.וכן יעשה בו שימוש בחמרים האודיאליים והויזואליים שנמצאים בארכיון מוסררה. בסופו תתקיים תערוכה או אירוע מסכם שבו יוצגו עבודות סטודנטים.

פרויקט 1+1+1
שיתוף פעולה ועבודה מתמשכת של הסטודנטים עם הנגנים המבצעים שהם מן המובילים בארץ בביצוע מוזיקה אקספרימנטלית.
הסטודנטים עושים שימוש בפרטיטורות לא מסורתיות, בשילוב של חומרים חוץ מוסיקליים וביסודות פרפורמטיביים בולטים תוך חיפוש אחר שפה אישית ויחודית לכל אחד מהם.כאשר בשלב הראשון הם כותבים להפם מיניאטורות לכלי סולו ואז הם מוזמנים לחבר יצירה לסולו דואו או טריו. היצירות מבוצעות בפסטיבל המוסררה מיקס.
 
 
שנה ב':
קומפוזיציה/הנחיית פרויקט גמר - מורי התכנית (1/2 ש"ש,6 פגישות בסימסטר) ע"פ קביעה אישית)

סדנאות אמן בנות 5-6 פגישות שיעסקו בדיסציפלינות מגוונות.
בין המרצים אמנים מרכזיים מתחומי המוזיקה האקספרימנטלית ואמנות הסאונד וידיאו אר פרפורמנס ועוד. בין האמנים המשתתפים: אורי קצנשטיין, אמנון וולמן, נועם ענבר, מעיין צדקה, ענת שמגר אילן וולקוב ועוד.

סדנאות אמן בנות 5-6 פגישות עם אמנים מתחלפים
סדנאות אמן בנות 5-6 פגישות שיעסקו בדיסציפלינות מגוונות. בין המרצים אמנים מרכזיים מתחומי המוזיקה האקספרימנטלית ואמנות הסאונד וידיאו אר פרפורמנס ועוד. בין האמנים המשתתפים: אורי קצנשטיין, אמנון וולמן, נועם ענבר, מעיין צדקה, ענת שמגר אילן וולקוב ועוד.

אסטרטגיות: פריצות הדרך של המוזיקה החדשה - דן ויינשטיין (שנתי 3 ש"ש)
תיאור, ביטוי וניתוח תיאורטי ואסטטי של אבני דרך במוזיקה האקספרימנטלית והאוונט-גארד. פירוק הקשרים הקיימים בין תהליכים במוזיקה חדשה במאה העשרים והעשרים ואחת בעזרת מיפוי וחלוקה לראשי פרקים את התמורה ההסטורית במבט נרחב ובין תחומי. זהו קורס ההמשך של "אנליזה: המאה העשרים כנקודת מוצא" והוא משלים אותו תוך התבססות על אותו עיקרון של שימוש בתיאוריה מוסיקלית מרמות שונות לצורך יצירת אוצר מילים ומבנים המשרתים את הדיון האסטטי הנוגע למוזיקה אקספרימנטלית ואמנות הסאונד.

כל מה שקרוב - שימוש בחמרים אישיים ומן הסביבה הקרובה ליצירה. - קיקי קרן-הוס (סימסטר א' 3 ש"ש)
הקורס יתמקד בעבודה עם חומרים מן הסביבה הקרובה והקרובה מאוד: הנוף הצלילי (סאונד סקייפ) שמסביבנו - פס הקול של חיי היומיום, הסאונדסקייפ של הזיכרונות והחלומות כולל שירי ילדות, טקסטים וכמובן הרובד האסוציאטבי שכל אלו מעוררים.
נעבוד עם הקלטות שטח, טקסטים מכל סוג מוקראים מושרים וכו', ציטוטים מתוך חומר מוסיקלי קיים הקלטות מן הרדיו והטלויזה ועוד, כולל שימוש בכלי נגינה ואלקטרוניקה.
בהלךך הקורס נתנסה בשימוש בחומרים אילו ובחקר האפשרויות הגלומות בהם ונכיר רפרטוא של עבודות שהמקדו גם הן בחמרים אישיים גם ממדיומים אחרים, בסופו של הקורס, יציג כל סטודנט פרויקט מסכם שיכול להיות כל דבר ממיצב סאוד או סאונד ווידיאו, קטע פרפורמנס, יצירה אקוסטית ואלקטרו אקוסטית, עבודת רדיו ועוד.

תמונה - מילה - צליל -מה שרואים, מה שששומעים והמילים - קיקי קרן-הוס (סימסטר ב' 3 ש"ש)
הקורס יתמקד בחקירת היחסים האפשריים בין מילה סאונד ותמונה בהקשרים מגוונים: כיצד מה שרואים משפיע על מה ששומעים ולהיפך, מה מקום המילה, באיזה אופן משפיעה המשמעות הסמנטית על האופן בו אני מפרשים את הנשמע והנראה סביבנו.
נבחן ונראה כיצד יחסים אילו מתבטאים במדיומים אודיו-ויזואליים כמו הקולנוע ומן הצד השניתיאטרון, אופרה ותיאטרון- מוזיקה ומה קורה כאשר מפרקים את היחסים המקובלים ביניהם.
בסיום הקורס יוכלו הסטודנטים לבחור בין עבודה תיאורטית או עבודת במה, מסך, רדיו.

סדנת אלתור - תום סולובייצ'יק (שנתי, 2 ש"ש) הסדנא משותפת לשנים א' וב'

פרויקט 1+1+1 (משותף לשנים א ו ב')
  • חושבים ללמוד אמנות? מתלבטים לגבי שנה הבאה? הצטרפו לסדנה חד פעמית יחד עם הסטודנטים של מוסררה ותקבלו טעימה מאווירת הלימודים בבית הספר!אנו מזמינים אתכם לסדנה "פנס הקסם", בה נעבוד על שקפים בשכבות של...
  • הצטרפו לסדנה ייחודיתבת שני מפגשים בה תקבלו כלים וידע לחיבור של הארדואינו לאינטרנט. בסדנה תלמדו כיצד ליצור בית חכם, להפעיל מכשירים מרחוק ועוד.במפגש הראשון נלמד על עקרונות חשמל בסיסיים וכיצד לת...
  • בתחרות "בחלון" של המכון הצרפתי בירושלים זכו בפרס ראשון בקטגוריית צילום מקצועי, בוגר המחלקה לצילום וסטודנט בחממת הבוגרים של מוסררה – אורי ברקת, שיטוס לפריז בחסות KLM.ובקטגוריית החובבים זכה במ...
  • REFRENCE PART 2 | הגלריה החדשה אוצרת: עירית כרמון פופרשיתוף הפעולה בין בית ספר מוסררה לבין "איקונה" - גלריה לצילום בגטו היהודי בוונציה, לציון 30 שנה לביה"ס מוסררה ו-500 שנים להיווסדות הגטו. שכונ...
  • הסטודנטים משנה ב' במחלקה לתקשורת חזותית, יצרו פלייסמטים מעוצבים המתכתבים עם ציטוטים מספריו של הסופר אשכול נבו.העיצובים נעשו כחלק משיתוף פעולה בין מסעדת "תמול שלשום" הירושלמית למחלקה לתקשורת ח...
חדשות