למידה בתוך מרחב של קבלה ונתינה
אבי סבג
אנו מאמינים שהפעולות המכוונות שאנו עושים בחיינו, לבד מהפעולות הבסיסיות שמטרתן קיום החיים עצמם, נובעות מרצון להביא לשינוי. ברוח זו אנו מבקשים לראות גם את התערוכה "דרך מורה" ואת היוזמה רחבת-ההיקף של קרן טראמפ – כצעדים בדרך לחולל שינויי בהוראה ובחינוך בישראל.
החיים בתקופתנו מתאפיינים בשינויים מהירים ובריבוי דימויים דיגיטליים. העולם נחווה ונלמד, במידה רבה, באמצעות תמונות הגודשות את חיי היומיום שלנו. התערוכה מבקשת רגע של שקט על מנת לעיין ולהתבונן בה כבספר פתוח של דימויים. הצופה מוזמן לדפדף, להתעמת עם שאלות, לספוג, להיטלטל ואף לחוות עונג חזותי; להביט בפעולת הדימוי כאופן למידה עכשווי, כתנועה של תמונות מתוך חוויות של יוצרים שהם עצמם מורים לאמנות ותלמידי אמנות, המפנים את מבטם אל ההיסטוריה האישית שלהם, ובה בשעה מכוונים קדימה, למשמעויות חדשות. מבחינה זו, התערוכה מייצרת מרחב אנתרופולוגי, מחקרי וניסויי, וכך יש לראות אף את מעשה ההוראה כמהלך של ניסוי. נס קסם ההוראה יכול להיווצר רק מתוך מודעות למשימה החינוכית, שהיא ראשונה במעלה ונובעת ממקורות מוסריים ורוחניים נעלים. רק כך ניתן לבנות את הקשרים הפנימיים עם תלמידינו, לבסס אמון וכבוד.
את כל זאת למדנו על בשרנו במרוצת חצי יובל לקיומו של בית הספר מתוך זהויותיו של המקום שבו אנו פועלים: שכונת מוסררה כסביבת תפר תרבותית וחברתית, שהתגבשה בה מערכת חינוך ותרבות מחויבת לקהילה, ומתוך עבודה משותפת עם תלמידינו והכרה בהיותם פרטים אוטונומיים, שיש להקשיב להם ולהתוודע לסיפוריהם, לעמתם עם שאלות של זהות אנושית, של הומניזם ושל קבלת האחר ולכבדם. בה בעת, יש להתוות להם קווי גבול ברורים. בידי המורה נתונה הסמכות להכתיב את המנעד ואת הקצב, ועם זאת עליו לכוונם ללמידה משותפת, ניסיונית, המבררת וחוקרת את יסודות הקיום החברתי.
במצב של קושי ושל אי-הבנה נשאלות שאלות, המעודדות חשיבה ("פעולה של דימוי", רודולף שטיינר), המובילה, בתורה, ללמידה אמיתית. זו מתקיימת בשילוב תהליכי יצירה ועשייה אמנותית, אבני היסוד לקיום למידה עמוקה בכל תחומי הדעת. מחקרים מלמדים כי פיתוח חשיבה אמנותית ואוריינות חזותית מקדמים את הלמידה ומביאים תלמידים להישגים גם בתחומי המתמטיקה והמדעים, ובעיקר – לפיתוח נפשי ורגשי ולחיזוק כוחות הרצון. כאשר דימוי ורצון נפגשים, מתפתחת הפנמה של למידה. הלמידה מתרחשת כאשר נוצר מרחב של נתינה וקבלה.
דרך המורה היא דרך הנתינה ולא המתן עצמו (פייר קורניי), דרך המובילה להדדיות במפגש החינוכי בין מורה לתלמיד. כך מתגבשת ישות לומדת, המחוללת שינוי פנימי אמיתי בתוך תוכה, שינוי הנובע מלימוד משותף ומנימים עדינים של סמכות ושל הקשבה עמוקה.
אבי סבג, אוצר ראשי, מייסד ומנכ"ל בית הספר מוסררה ע"ש נגר, ירושלים
מוסררה
בית הספר מוסררה ע"ש נגר נוסד בשנת 1987 בשכונת מוסררה בירושלים. זהו מוסד לימודים גבוה לאמנות רב-תחומית ולהתפתחות אישית, המכשיר את תלמידיו לפעילות אמנותית ומקצועית בתחומי צילום, ניו מדיה, מוזיקה חדשה ופוטותראפיה תוך מחויבות לעשייה חברתית וקהילתית. בית הספר מקיים יחידה לימודית בשם "צילום מיוחד", שנוטלים בה חלק ילדים ערבים וילדים יהודים מן החינוך המיוחד בירושלים. כמו כן פועלות בבית הספר שלוש גלריות לאמנות, וזה למעלה מעשור מופק בו, מדי חודש מאי, פסטיבל האמנות הבינלאומי "מוסררה מיקס".